hafta başında biz bize bir panel kapsamında bize bir seri soru yönelttiler.
panel biz bize çünkü her ne kadar yeni isimler çağrılmak istense de belli ki
küçük bir ortamız, hep öyleydik, hep her yerde gördüğümüz, bildiğimiz ve tabii ne
söyleyeceğini, nasıl konuşacağını da bildiğimiz isimler geliyor akla, başka da
kimse yok zaten. daha 3-5 yaşındayken ne söyleyeceği bilinen bir grup genç
insanız anlaşıldı. eh, ben de bu fırsatı bir süredir ayrı paketler halinde
evirip çevirmekte olduğum bazı konuları birbirine entegre etmek için kullanayım
dedim. aşağı yukarı aşağıda aktaracağım bir seri mühim görüşümü savurdum.
sorular da yeni sayılmaz, ama önemliler. zira kimse cevaplamaya çalışmıyor.
herkes cevaplara bilmiyorum diye başlamayı alışkanlık haline getirmiş. tasarımcılar
için gayet makul bir tavır, cevaba bilmiyorum diye başlamak ve bilmiyorum diye
devam etmek. ama akademik için değil. akademik cevaba bilmiyorum diye başlarsa
o zaman cümleye 'bulmaya çalışmalıyım' diye devam eder gibi geliyor bana. kendimi
bu okulda bulduğum andan beri öğrencilerin sorduğu bu sorulara, dolayısıyla,
artık başka bir katmanda, belki biraz akademik bir katmanda cevaplar bulmaya
çalışmak gerekiyor artık. kendimi bu okulda bulduğum andan beri üzerimize
savrulan yüreklendirici ama yüzeysel ifadelerin tekrar tekrar yeni öğrencilerin
üzerine savrulması her ne kadar öğrenciler adına yüreklendirici ve iyiyse de
biz akademik tarafı kendi zihnimizin içinde bu yüzeyde kalamayız artık. detayları
ve işleyişleri konu eden kuramsal ölçeklerde araştırmaya ve tartışmaya
başlamanın zamanı çoktan gelmiş. tasarım alanından bir ton farklı olarak, akademik
alanda yeni söz öyle sadece yeni kuşağın yeni sözüyle gelmesiyle değil, kuşakların
eskidikçe kendi sözlerini geliştirmesiyle ortaya çıkıyor.
peki, panelin konusu şu: eleştiri ve yaratıcılık. sorular şunlar: eleştiri
gücümüz nereden geliyor? eleştiri yaratıcılığı nasıl tetikler? sorgulamanın getirdiği
enerji hangi mecralarla ortaya atılır, farklı araçların potansiyelleri
nelerdir, nasıl kullanılmalıdırlar? eleştirel enerjimizi tetikleyen ilk oluşum bir
takipçi kitlesine sahip olup yaygınlaştığında başlangıçtaki konumumuzdan neler
kaybederiz? eleştiren düşüncenin eleştirilen düşünceye dönüşümü nasıl bir
süreçtir ve bunu mümkün kılan açık kapıları nasıl bırakırız?
bu iki kelime, eleştiri ve yaratıcılık, birbirine birden çok hat ile
bağlanıyor.. ben bazılarından bahsedeceğim. önce yaratıcılık ile ilgili mühim
görüşlerimi aktardıktan sonra eleştirel pratiklere geçip sonra nasıl iplikler
birinden diğerine gidiyor ve bu soruların yanıtları nasıl oluşuyor onu görmeyi
deneyicim..
A__yaratıcılığın iki anlamı:
1. yaratıcı ekonomi'deki
yaratıcılık (richard florida'ya referansla).. o zaman nerdeyse
tüm entelektüel meslekler yaratıcı oluyor. içine finans, tasarım, mühendislik,
reklamcılık, sanat, edebiyat vd. hepsi giriyor çünkü bunlar sürekli yeni
ürünler ve iş yapma tarzları / stratejiler üretmekteler.. bu da üretmeye dayalı
ekonomik sistemimize iyi entegre olan, onun dayattığı ve ona dayatılan bir
yaratıcılık türü.. yeni ürünler üretmelisiniz, bu ürünlerin bazıları hatta
iyicene yeni olmalı, pazarda yeni bir yer açmalı mesela, ya da rakipleri aşmayı
sağlayacak bir avantaj yaratmalı.. burda iki yaratıcılık var o zaman, bir rutin
yaratıcılık.. her ürün bir yaratıcılık ürünü.. bir de
sıradışı yaratıcılık, bu da hedeflenir ya da bazı süreçlerde
istenir ya da belki tesadüfidir. sıradışı bir yaratcılıktan sözetmek aşağıdaki
tarihsel yaratıcılık konusuna bizi bağlıyor...
2. rutin olmayan bir tür yaratıcılığı anlamak
için margaret boden'in
meşhur ayrımına bakalım: P-yaratıcılık H-yaratıcılık
karşıtlığı. bir fikir var ve uygulamaya geçirdiniz bu bir ürüne dönüştü ve bu
sizin için yeni.. bu daha önce gördüğünüz hiçbir şeye benzemiyor. bu işte psikolojik
yaratıcılık.. ama mesela daha önce uygulanmış da olabilir ama siz
bilmiyorsunuz.. eğer böyle değilse, tarihte ilk defa ortaya konan bir düzenleme
ise, bu da tarihsel yaratıcılık.. bu meşhur ayrımdan çok burdaki yaratıcılık
tarifindeki nüansı ortaya getirmek istedim..
__rutin yaratıcılık yaratıcı meslek alanları için bir dayatma:
şimdi, rutin yaratıcılık bizim gibi işlerde çalışanlar için bir dayatma halinde. bizim hem taklit etmememiz gerekiyor. hem de ama zaten taklit de edemeyebiliyoruz. hatta kendimizi bile çok fazla tekrar edemiyoruz. en fazla, başkası söz konusuysa ilham/esinlenme, kendimizi tekrar ediyorsak da sürekliliğe izin var.. yani aynı izleğin varyasyonlarını detaylandırmak gerekiyor.. aynı işi tekrarlayamıyoruz. yani yapıyoruz da, muteber bir tavır değil.
bunun çeşitli sebepleri var, ilki (1) her yeni müşteriye yeni ürün.
aynı ürünü satamıyorsun. tasarım ayrıcalık / biriciklik sunuyor.. ikincisi (2)
yeni duruma yeni ürün, e her durum her problem biricik. onu çözen ürün
de farklı. üçüncüsü, (3) bireysel motivasyon. tabi mesleki
deformasyonun da etkisiyle hep yeniyi aramaya koşullu bir grup insana dönüşmek
söz konusu. insan kendini tekrar ederse ya da birini taklit ettiğini bilirse
aynı motivasyonu koruyamıyor. ve dördüncüsü daha pragmatik. öğrenmekle alakalı,
(4) hep aynı şeyi yaparsanız ve aynı şekilde yaparsanız yeni şeyler
öğrenip kendinizi geliştiremiyorsunuz.
bunlarla beraber, bu katman katman yenilik / yeniyi üretme talebine rağmen
yaratıcı ekonominin mutlak bir H-yaratıcılık talebi yok. zaten böyle bir amaç
koymak da insanı felç ederdi, üretemez kılardı. ayrıca kees dorst'a
bakarsanız, yaratıcı ürüne gitmek hedefiyle yaratıcı olunmuyor. dorst daha
ziyade şöyle bir formül sunuyor: bildiğiniz yerlerde ve bildiğiniz yollarla
dolaşırsanız tarihsel anlamda yaratıcı olan ürüne varma olasılığınız daha zayıf, bilmediğiniz yöne doğru araştırmanızı
itelerseniz o hatları genişletmeye çalışırsanız yeni ürüne ulaşma olasılığınız
daha fazla.
fakat burda ilk anda çelişikmiş gibi duran bir şey söylemek gerekir. katı
bir tabula rasa tavrı da o kadar da
verimli değil. bunun sebebi de çalıştığımız alanların çok karmaşık olması.
alan çok karmaşık olduğu için o alanda bir keşif, iz bulma, iz oluşturma
sürecini kurgulamak bir ömür alıyor. ustalaşmanın anlamı da bu. bir tek iş ile
olmuyor. sınırlı sayıda izlek üzerinde kalarak bir ömür bir alanda çalışarak
oluyor.her durumda
sıfırdan başlamaktan daha verimli bir yöntem -ki pek çok başarılı mimarın yolu
bu- bazı kuvvetli izlekleri yakalayıp sonra onun varyasyonları ve yeni
durumlara uyarlanmaları üzerinden, yani her durumda bir tabula rasa üretmeden
ama yine de durumu sürekli yenileyerek bir araştırma bir 'keşif hattı' üzerinde
kalmak.. bu hem öğretici oluyor hem de üretilen ürünün kalitesinin artmasını
sağlıyor, ustalık böyle ediniliyor. bu tarifler doğruysa mimarlık gibi
alanlarda yeniyi arama - işinde ustalaşma gerilimi kaçınılmaz.
bu noktada aslında sorulara bir seri cevap vermiş oldum. ama eleştiri
kelimesini de sınırlı sayıda eleştirel pozisyonun kısmi bir taksonomisini
vererek açımlayayım, sonra ne cevap vermiş oldum onu anlamaya çalışayım.
B ve C__eleştirel pozisyon ve pratiğin bir kaç türü: bir eksik-taksonomi
eleştiri denen şey katman katman.. ölçek ölçek. eleştirilen şey açısından
bakarsak bu bir söylem olabilir, bir iş yapma tarzı, bir kurumsallık olabilir. eleştirel
olan işin kendisine bakarsak (1) işin içeriği, ürünü
eleştirel olabilir.o alanın bazı kodlarını zorluyordur.. o
kodlar her durumda ortaya çıkar, genel geçer olmayabilirler. (mesela benim
açımdan bu mimarlık ve tasarım yarışmaları olageldi. orda bazı konvansiyonlar,
bazı kabuller, disipliner kodlar anlık olarak katılaşır, görünür hale gelip
önümüzde durur. bu tasarımcıları dertlendirebiliyor.) ama bana kalırsa daha
önemlisi, (2), üst ölçekte, meselenin nasıl ele alınacağına yönelik bir tavır
bir eleştiri içerebilir: pratiğin kendisi bir eleştiri olabilir.. "bu başka
türlü de yapılır".. ya da "bu başka türlü yapılsın".. o pratiği,
o alanı yeniden tariflemeye koyuluyor.. ya da o alanın iş yapma yollarını
dönüştürmeye koyuluyor.. bu tam da stüdyolarda sorgulanacak şeydir. bir ofisiniz
varsa daha iyi elbet.. ya da ofis modelini sorgulamak da söz konusu olabilir..
bazı öne gelmekte olan pratikler var, bunlar practice-led-resarch,
research-by-design gibi adlarla anılmaktalar. bu tip süreçlerde çoklu-disiplinlilik
aranıyor, işte sanatçı ve bilim adamı tasarımcının partnerleri haline geliyor
ve bu tip bir sürecin hem araçları hem de üretiminde iki alanın da etkileri
gözleniyor. söylem gittikçe bir sanat projesinin söylemi gibi kurulmaya
başlanıyor, işte bu anlamda artists-in-labs denen alanla
kardeş olunuyor, öbür tarafta da araştırma lafı metaforik olarak kullanılmıyor.
bu tasarım sürecinin bir araştırma boyutunu içermesi anlamını da taşıyor. bir
takım yeni bilgiler üretiliyor ama her bir metot sürece has olabiliyor. yine de
işte bir varsayımınız var, bu malzemeye, taşıma sistemine, işleyişe ya da
ruhsal etkiye dair olabilir, ya da tümüyle biçimselliklere ait olabilir, mesele
biçimin üretimi olabilir... yani bir üretken fikriniz var.
peki bunun sonucu beklendiği gibi olacak mı? işte bunu deneylerle araştırmak
söz konusu oluyor. ayrıca sürecin tümü de bir araştırma olarak görülebiliyor.
bu tasarıma has bir bilginin, yani sözsüz, pratiğe emdirilmiş bir bilginin,
beceri olarak taşınan bir tür bilginin araştırılması ve üretilmesi anlamına da
gelebiliyor..
[bi kaç örnek new-territories:
spekülatif pratik, spekülasyon yönelimli araştırma.. biri de naja & de ostos. ya da mesela RIBA
ödüllerinin sitesine gidip mimarlığın araçlarının nasıl düşünme ve üretme
süreçlerine, nasıl kuvvetli anlatılar üretmeye muktedir olduğunu görmek de çok
heyecan verici...
D__dert ve bagaj
ama sorgulamak için de sorgulanmaz. bir derdiniz olduğunu varsayıyoruz. karşınıza çıkan bir sorunun sizde bir
dertlenme bir hareketlenme yarattığını varsayıyoruz. bu ise kişinin entelektüel
bagajıyla birebir ilişkilidir. bu bagaj yoksa eleştiri de ortaya
çıkmaz. yaratıcılık da ortaya çıkmaz. eleştirel pratik ortaya çıkmaz.. ne demek
bu?
eğer tarihsel anlamda yaratıcılık hedef alınıyorsa, ki entelektüel alanlar
için çok önemli bu hedef; yenilik bu alanların heyecanını yeniden üreten şeydir,
o zaman araştırma insanın çeşitli anlamlarında yeni bilgiye erişmesi ve yeni
ürünü üretmesi sürecini tarifliyor. yeniyi
üreten araştırmadır. bunu parodisinden ayırmak lazım. yani serbestlik kendi başına
insanı kudretli kılan değil. kudretli kılan üretir. pozitiftir. serbest
bırakılmak negatiftir ve kudretli kılan o değildir. serbestlik
ancak kudreti
yaratanın olanağını kapatmamıştır, o kadar. insanı kudretli ve
üretken kılan serbest bırakılmak değil, birikimdir. bu birikimin çeşitli yönleri bulunuyor. üretmeye dair beceriler
olarak adlandırılabilecek, insanın kullandığı araçlara hakimiyetini de içeren,
ama onun organizasyonel ve sosyal becerilerini de içeren.. ama aynı zamanda
geniş bir kültürel alandan derleyip toparladıklarını içeren.. çalıştığı alan
başta olmak üzere... işte lawson'un entelektüel
bagaj tabiri böyle bir birikim alanını ifade ediyor.. kudret bu araçlardadır. ben
öyle inanıyorum ki, yaratıcılık pozitif olandan kaynağını alır. dert de kaynağını ordan alır.
dertlenmek eleştirel pozisyonları ve yeniye dair bir arayışı tetikler.
entelektüel bagaj burda yeniden devreye girer, araştırmacıya o yeni yolları
üretme ve arama kudreti kazandırır. yani işin her noktasında işler, bir
makinedir o.
E__şimdi de yukarıda açılan paketleri cevaplarımı da üreterek birbirine
entegre etmeye çalışayım.
eleştirel olana dair bir kaç spekülatif tanım var. mesela 'genç henüz toplumsal
düzende yerini edinmemiş o düzene katılmamış olandır, eleştirel gücü de ordan
gelir' derler. 'sisteme katılmış olan da reküpere edilmiştir' derler. bunlar
esasında yeterince gelişmiş tarifler değil. bu halleriyle açıkladıkları
kadarını da bulandırıyorlar.
ikinci olarak, eleştirel pozisyonun doğrudan mevcut muhalefet kalıpları
içinde yer almasını, alışageldiğimiz muhalefet hatlarına eklemlenmesini de
beklememek lazım. eleştirel olan mevcut hatlara da bir alternatif, bir eleştiri
getiriyor olabilir. hiç muhalif bir tavır da içermeyebilir... muhalif
eleştirileri eleştirir. o zaman bilim kurgu gibi alanlar da eleştirel olanın
alanına giriyor elbet.. yeni babil, archigram, zaha hadid, rem koolhaas, BIG,
new territories aynı düzleme geliyor.
insan pek
çok kurum ve failliklerin dağılmalar atlasına karışıyor. ilk
başta bagajı tümüyle boş değilse de bir tasarımcı olabilmesi için epiy
doldurması lazım o bagajı.. o bagajı doldurmak kitap rafını doldurmak gibi değil, insan orda kendini
oluşturuyor aslında. bir makina gibi kendini üretiyor. burda o dişliyi çıkar bu
yapıyı değiştir diye böyle kolayca değişebilir bir şey olmaktan çıkıyor.
beden gibi sıkı sıkıya entegre olmuş kolay kolay müdahale edilemeyen
bir yapı oluşuyor. bu tüm bir tasarım-ömrü sürüyor.
bu süreçte eskiyen bir şey varsa o fikir değil aslında, yani bu durumu bir
fikrin artık alışılageldik hale gelmesi diye de anlayabilirdik belki ama burda aslında bir hayat
boyu inşa edilmekte olan bir pratikten söz ettiğimizi unutmamak gerekir. o yüzden
işte bir noktadan sonra bazı ustalar hep tekrar ediyor gibi görünüyor, en
azından uzaktan. çünkü onlar artık bir keşif hattı üzerinde üreten birer
üretken makineye dönüşmüş, hatta öyle ki onlar belki böyle bir makinenin yüzü
sadece. bir mimarlık ofisi böyle mesela.. ofisin yüzü olan mimar o makinenin
parçalarından biri. bazı parçalar değişir, üretkenlik tarzı, bir tür kurumsal
faillik baki kalır... bunlar böyle tamam şimdi bambaşka şekilde işlesin denip
dönüştürülebilir yapılar değil. bir stüdyo da böyle bir kurum olabilir.
o zaman
tabi ki her kuşaktan her failler karmaşığı birer paket oluşturuyor
demek gerekir. her karmaşık fail, her gelişmekte olan üretken kurum,
kendi beslendiği ortam ve dönemde edindiği güncel anlayışlarla yeni bir paket oluşturmaya
girişir. burda gerçekleşen adaptasyondur ve dünyanın hızlı dönüşmesiyle
alakalıdır bu.
yeni
makineler inşa edilmektedir. eğer bu tüm bir topluma ve tüm bir üretken disipline
eklemlenme süreci üzerinden düşünülürse aslında neden, nasıl olup da, kimsenin
gerçekten tüm bir hayat ve üretimiyle eleştirel kalamadığı da anlaşılır. sadece
atomik anlarda atomik eleştirel işler üreten bir fail bulunmamıştır. insan
cinsinden fail, topluma eklemlenen bir hayata ve bir seri kuruma dağılmıştır.
kurumlar
da bir seri mekanizmanın, makinanın, failin, sistemin katmanlaşmasından oluşan
karmaşıklardır.
dolayısıyla burada korkacak şey de yok. eşyanın doğasından bahsediyoruz
sanki. takipçilerin olunca konumundan neler kaybediyorsun? bir şey kaybetmiyorsun.
senin yaptığın aslında yeni ve biricik bir üretkenlik kurumu, bir tür yayılmış
üretken faillik oluşturmaktı. bazı noktalarda bu belki tarihsel anlamda
yenilikçi ve esinlendirici bulundu. bu mümkün. ve yeni, ortaya çıkar çıkmaz
eskir. ve ama sen başka bir yepyeni durum üretemezsin. yani şöyle değil: sen
yeni bir ürün ürettin, bu bir pratiğe bir alışkanlığa bir tekrara dönüştü,
değil. sen bir üretkenliğin parçası oldun. sen
bir adet pratik ürettin ve belki bu bir ara yeni oldu. bakıştaki tersine çevirme minör
görünmekle beraber panelin konusu olan soruları bize yeniden farklı şekilde
sordurtacak kadar önemli geliyor bana.
F__son olarak, yeni üretim / yeni üretkenlik tarif etmek bu bağlamda ne
demek olabilir?
mevcut bir hattı eleştirmenin, ordan ayrılmanın işleyişi ne? nasıl oluyor?
yeni referansları ve yeni makinecikleri, içinde bulunduğun kurumsallıkların
üretmediği makinecikleri sistemine dahil etmektir bu.. bu referansların bir
kısmı sen başka yere baktığın için, zamanla senin üretmeye başladığın şeyler
olmaya başlayabilir.. burda bir otonomlaşma ortaya çıkıyor. mutlak bir anlamda
değil. görece.. kısmi olarak. yeni bir paket, yeni bir kurumsallık...
tüm bu süreç ile baş edebilmek o kadar kolay olmayabilir. psikolojik destek
gerekiyordur belki. sürekli bir sınırlara zorlamayı iş edinmiş insanlar var.
sürekli ünlü kalmaya, sürekli başarılı görülmeye tutkulu tipler bunlar. bu da tuhaf.
insanın, gençlikte, içinde bulunduğu alanlarda bir yer edinmek üzere bir
sertliği var. o bazen cahil cesareti de olabiliyor. ama ancak o cesaret, o
kendini bilmezlik seni harekete geçirirse başka bir pozisyon inşa etmeye doğru
yola çıkabilirsin. yoksa içinde bulunduğun kurumsallıklara yayılan bir
failliğin olduğu için tümüyle onların mekanizmaları seni üretecektir. yeniyi
üretme potansiyeli olsa olsa bu sebeple o gençtedir; o yeni koşullar içinde,
yeni referanslarla ve yerini açmanın kaba cesaretiyle yetişmekte olduğu için.
ama bu o gencin az birikimli oluşu gerçeğini değiştirmez. ve, yani, ustalaşma
süreci onun muktedir hale geldikçe, üretkenleştikçe şekillendiği ve dolayısıyla
aynı anda sınırlandığı, tariflendiği bir süreçtir.
yenilenmenin nasıl olacağıyla ilgili bir cevap vermiş oluyoruz böylece.
üretken kurumsallıklar, üretim organizasyonları, makineler, bunların
yenilenmesi yavaştır ya da hatta olanaksızdır, onların olurları, potansiyelleri
de belirlenmiştir artık. yeni sözü yeni kuşakların şekillenmesi oluşturur. usta
kendini eleştirse de bunu üretkenliğe çevirmesi zordur.
söz eleştiriye zaten kapanamaz. ama eleştiriyi yeni kuşaklar, yeni pratikler
üzerinden yaparlar. öyle sözle de olmaz. yeni üretkenlikler, yeni makineler
oluşturarak olur. ve sonra onlar da açtıkları alanla birlikte şekillenir ve bir
anlamda katılaşır. birileri yeni pratikleriyle çıkar gelirler. bunun eşyanın
doğasıyla alakası var. eleştiri kapılarını açık bırakmak kimsenin görevi değil.
bence böyle bir soru yok. gençler kendi pozisyonlarını savaşarak ve üreterek
edinirler. bu güç onlarda vardır. biyolojik yapımızda var belki..
Z__arka söz (panelde aldığım notlardan da aşağıdaki bir derlemeyi yaptım)
yeni neden şart?
esasında yeni şart değil. her dönem ve her kültürde aranmış bir şey değil. ama
biz bu zorlamayı hissediyoruz bu doğru. bir tür ruhsal şart bu. zira ilk olarak,
dönemimiz çok hızlı dönüşüyor. ikincisi, ekonomimiz yeni ürün üzerinden
işliyor. içinde bulunduğumuz ekonomiler ve yönetim organizasyonları dünya
çapında rekabetçi kalabilmek için bizi bu yeni şartı ile donanarak üretmek
durumundalar bugün. bu tabii böylesi bir dünyada bizi de daha güçlü kılıyor.
yenici olanın da rekabet şansı yükseliyor belki? böylesi bir dönemde, yeni,
eleştirel ve yaratıcı ana akımdır ve kurumlar gençler üzerinde yeni yanlısı bir
baskı oluşturuyor. yani kişisel açıdan bizim bir tutku, bir heyecan, bir hobi
olarak deneyimlediğimiz yeni arayışının kaynağı o kadar da soylu olmayabilir.
yeni nasıl mümkün?
kısa vadede, yeni bilginin araştırma üzerinden geliştirilmesiyle. bu
bilginin, tasarım alanında önemli başlıkları şunlar: 1. bakış, 2.araç, 3. ürün,
4. üretken kurumsallık (savaş makinası?)
orta vadede, işte bu üretken kurumsallıkların paket paket oluşturulmaları..
uzun vadede, evrimsel bir bakış ile, bir popülasyondaki bireylerin
yenilenmesi gibi, üretken kurumsallıkların rekabeti üzerinden.. sürekli yeni
kurumlar çıkıp yeni tarafındaki cidarları esnetecektir, eski kurumsallıklar
cidarlar ötelere açıldıkça içerlerde, merkezde kalacaklardır elbet. silinip
gidene kadar... burada bir kahramanlık yok. ihtiyaçlar, koşullar, itkiler ve savaş
makineleri.
26 Aralık 2012 Çarşamba
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder